(24 listopada 2023)
Robisz zakupy przez internet? Zachowaj czujność!
- Korzystaj tylko z zaufanych sklepów internetowych. Sprawdzaj opinie o sklepie, w którym chcesz zrobić zakupy.
- Nie loguj się do Banku z linków, które podsyłają Ci kupujący lub sprzedający:
- w mailach,
- w SMS-ach,
- przez komunikatory internetowe.
Kupuj lub sprzedawaj tylko za pośrednictwem płatności udostępnionych przez sklep, w którym robisz zakupy.
Pamiętaj! Nie klikaj w podejrzane linki i nie podawaj swoich danych do logowania czy danych swojej karty.
- Wpadła Ci w oko oferta produktu w zadziwiająco niskiej cenie?
Jeśli coś wydaje się podejrzane, to prawdopodobnie takie jest. Pamiętaj, że bardzo okazyjna cena drogiego produktu w sklepach internetowych to popularne oszustwo.
- Wygrałaś/eś w loterii, w której nie brałaś/eś udziału? Znalazłaś/eś niesamowitą promocję? Upewnij się czy to prawdziwa oferta. W tym przypadku zostaniesz poproszona/y o uiszczenie symbolicznej kwoty. Jednorazowa opłata wstępna najczęściej kończy się cyklicznym obciążaniem Twojego rachunku na pokaźne sumy pieniędzy.
- Czytaj dokładnie treści SMS-ów oraz maili. Zwracaj uwagę na to, co autoryzujesz.
Gdy dodasz swoją kartę płatniczą do wirtualnego portfela, otrzymasz powiadomienie autoryzacyjne z banku. Dokładnie czytaj oraz weryfikuj każde powiadomienie dot. transakcji.
- Uważaj na fałszywe SMS-y.
Pamiętaj, że oszuści mogą podszywać się pod popularne firmy. Gdy klikniesz w link zostaniesz przekierowana/y na stronę phishingową. Na stronie będziesz proszona/y o przekazanie swoich danych osobowych, danych karty płatniczej czy danych logowania do Twojego Banku. Te dane trafią do oszustów.
- Pamiętaj o usłudze 3D-Secure.
To dodatkowe, darmowe zabezpieczenie płatności kartą w internecie. Zakupy kartą w sklepie, który obsługuje 3D Secure potwierdzisz na dwa sposoby:
- w aplikacja mobilnej SGB Mobile,
- poprzez udzielenie odpowiedzi na pytanie weryfikacyjne oraz podanie hasła 3D Secure (jednorazowego kodu SMS), które otrzymasz na numer telefonu komórkowego podany przez Ciebie do kontaktu w Banku.
Dbaj o bezpieczeństwo i:
- kupuj tylko w zaufanych sklepach – sprawdź opinie innych klientów,
- nie podawaj danych swojej karty płatniczej na stronach, do których link otrzymałaś/eś w SMS-ie lub mailu,
- dane karty płatniczej wpisuj wyłącznie na stronie, która wyświetli się po zatwierdzeniu Twoich zakupów,
- zawsze sprawdzaj szczegóły płatności przesłane przez Twój Bank w SMS-ie lub pushu zanim potwierdzisz płatność,
- nigdy nie przesyłaj zdjęć lub skanu karty. Nie publikuj ich w mediach społecznościowych,
- nie podawaj osobom nieupoważnionym danych karty, czy haseł potrzebnych do potwierdzenia płatności,
- aktualizuj antywirusa na urządzeniach, z których korzystasz,
- jeśli zgubisz kartę, skontaktuj się z infolinią Banku,
- ustaw limity transakcji internetowych i limity transakcji MOTO w takiej wysokości, jaka jest Ci potrzebna. Dbaj o to, żeby nie były za wysokie.
- ustaw metodę weryfikacji transakcji internetowych w usłudze 3D Secure,
- używaj nieoczywistych haseł, trudnych do odgadnięcia przez inne osoby, aby nie dać się oszustom!
Jeśli zauważysz podejrzane transakcje, które nie były przez Ciebie autoryzowane, natychmiast zadzwoń na Infolinię 61 86 22 888, czynną 24/7 i zastrzeż swoją kartę.
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.