Ogólne zasady bezpiecznego korzystania z bankowości elektronicznej
Ogólne zasady bezpiecznego korzystania z internetu
- Na komputerze i urządzeniach mobilnych posiadających dostęp do internetu powinno być zainstalowane i uruchomione aktualne oprogramowanie antywirusowe.
- System operacyjny, w/w oprogramowanie, przeglądarki internetowe, programy do obsługi poczty elektronicznej i pozostałe oprogramowanie powinno być regularnie aktualizowane i wspierane przez producenta. Należy niezwłocznie instalować publikowane przez producentów oprogramowania poprawki korygujące ujawniane luki i błędy w systemie operacyjnym oraz aplikacjach.
- Należy zachować ostrożność podczas pobierania plików z internetu. Szczególną ostrożność zaleca się podczas instalacji aplikacji pobranych z mało wiarygodnych stron WWW.
- W żadnym wypadku nie należy otwierać załączników oraz linków w wiadomościach e-mail lub SMS-ach pochodzących z niewiadomego źródła. Uruchamianie załączników oraz linków w wiadomościach lub SMS-ach powinno odbywać się dopiero po sprawdzeniu pliku programem antywirusowym.
Ogólne zasady bezpiecznego korzystania z bankowości elektronicznej
- Należy sprawdzić poprawność numeru rachunku bankowego tzw. NRB przed i po autoryzacji.
- Należy zwrócić szczególną uwagę na poprawność numeru NRB po wklejeniu go z tzw. schowka. Najlepiej zrezygnować z kopiowania numeru NRB.
- Nie wolno udostępniać nikomu telefonu z aplikacją mobilną.
- Nie wolno odchodzić od komputera podczas zalogowania do systemu bankowości elektronicznej.
- Po zakończeniu pracy należy wylogować się i zamknąć przeglądarkę.
- Identyfikator, hasło oraz kody PIN powinny być znane tylko użytkownikowi bankowości elektronicznej.
- Nie należy zapisywać nigdzie poufnych danych, w tym również w plikach na komputerze ani w przeglądarce internetowej.
- Hasło dostępu do systemu bankowości elektronicznej powinno być regularnie zmieniane:
- hasło musi zawierać od 10 do 24 znaków (w tym przynajmniej jedna mała litera, jedna duża litera oraz jedna cyfra),
- nie należy stosować polskich znaków diakrytycznych (ą, ę, ó, ł, ż, ź, ć, ń),
- wielkość liter ma znaczenie.
- Należy zwracać uwagę na adres strony na której podajesz identyfikator i hasło. Dane niezbędne do uwierzytelniania w systemie bankowości elektronicznej (identyfikator, hasło) należy podawać wyłącznie na oficjalnej stronie banku (https://ebsd.pl).
- Przed zalogowaniem do bankowości elektronicznej należy sprawdzić czy połączenie jest szyfrowane. Jeżeli transmisja jest szyfrowana w tzw. linii statusu przeglądarki internetowej pojawi się ikona kłódki. Po kliknięciu na ikonę kłódki można uzyskać więcej informacji na temat szyfrowania i stosowanych certyfikatów. Certyfikat strony wystawiony jest dla Banku Spółdzielczego Duszniki przez firmę Unizeto Technologies S.A. (kliknięcie na "zatrzaśniętą kłódkę" w pasku przeglądarki). Brak "zatrzaśniętej kłódki" oznacza, że mamy do czynienia z niebezpiecznym połączeniem, w którym dane nie są szyfrowane.
- Nigdy nie należy logować się i dokonywać płatności w punktach bezpłatnego publicznego dostępu do internetu.
- Nigdy nie należy odpowiadać na wiadomości mailowe, których nadawcy proszą o ujawnienie czy zweryfikowanie danych osobowych oraz poufnych informacji, takich jak identyfikator i hasło.
- Zapewniamy, że Bank Spółdzielczy Duszniki nigdy nie wysyła e-maili, w których prosi o podanie poufnych danych lub zamieszcza linki prowadzące bezpośrednio do systemu bankowości elektronicznej. Po otrzymaniu takiego e-maila w żadnym wypadku nie należy na niego odpowiadać. W przypadku zaistnienia takiej sytuacji należy powiadomić o tym Bank.
- Zapewniamy także, że żaden z naszych pracowników nie zadzwoni do Państwa z prośbą o podanie poufnych danych.
Informacje takie jak identyfikator, hasła oraz kody PIN powinny być znane tylko użytkownikowi bankowości elektronicznej i każda próba uzyskania ich przez osoby trzecie jest naruszeniem zasad bezpieczeństwa.
- W przypadku wystąpienia nietypowych okoliczności (przerwy w połączeniu w czasie transmisji danych, komunikat żądający dodatkowego logowania lub komunikat żądający dodatkowych informacji) należy niezwłocznie skontaktować się z Bankiem Spółdzielczym Duszniki w formie telefonicznej lub mailowej na numery i dane kontaktowe udostępnione na stronie internetowej www.bsduszniki.pl. Dalsze korzystanie z systemu bankowości elektronicznej powinno nastąpić w takim przypadku dopiero po uzyskaniu wyjaśnień od przedstawiciela Banku Spółdzielczego Duszniki dotyczących ww. okoliczności.
Bankowość internetowa
- Nigdy nie loguj się do bankowości internetowej z linku, który przyszedł do Ciebie mailem lub SMS-em, ani poprzez link z wyszukiwarki. Wpisuj adres strony logowania ręcznie lub korzystaj z przycisku logowania na oficjalnej stronie banku.
- Sprawdzaj adresy stron www, na których się logujesz, oraz ważność ich certyfikatów. Adres strony logowania powinien zaczynać się od https (oznacza to bezpieczne połączenie internetowe).
- Zadbaj o skomplikowane hasła, unikatowe i trudne do odgadnięcia przez postronne osoby.
- Nie używaj tego samego hasła do różnych kont.
- Nie zapisuj haseł na kartkach ani w plikach na komputerze.
- Login i hasło do bankowości oraz numery kart to dane, które powinny być znane tylko Tobie. Nigdy nie podawaj ich innym.
- Nie loguj się przez publiczną, niezabezpieczoną sieć wi-fi lub hotspot do bankowości internetowej czy aplikacji mobilnej.
- Nie loguj się do bankowości na urządzeniach publicznie dostępnych, np. w kafejkach czy w hotelach.
- Pamiętaj aby po każdej sesji wylogować się z bankowości internetowej.
- Ustaw bezpieczne limity operacji dla przelewów, płatności kartami i wypłat gotówki.
Komputer i telefon
- Regularnie aktualizuj oprogramowanie na komputerze i telefonie (system, aplikacje, przeglądarkę, antywirusy).
- Używaj zapory sieciowej (firewall) i systematycznie skanuj komputer programem antywirusowym.
- Nie instaluj na komputerze i smartfonie oprogramowania z nieznanych źródeł.
- Nie podłączaj zewnętrznych nośników danych (np. pendrive) do swojego komputera, jeśli nie masz pewności co do ich bezpieczeństwa. Podobnie z podłączaniem telefonu do komputera.
- Pobieraj aplikację mobilną banku i jej aktualizacje wyłącznie z autoryzowanych sklepów: Google Play i App Store.
- Zawsze blokuj dostęp do telefonu i komputera. Zabezpiecz telefon hasłem, wzorem, odciskiem palca lub Face ID.
- W razie utraty karty lub telefonu z aktywną aplikacją – od razu je zablokuj. Kartę możesz zablokować przez bankowość internetową lub mobilną, a aplikację przez infolinię banku.
Podejrzany kontakt
- Zastanawia Cię wiadomość o dziwnym zamówieniu lub zaległej płatności? Przed podjęciem czynności w niej wskazanej skontaktuj się z biurem obsługi klienta firmy, która wysłała tę wiadomość.
- Nie otwieraj załączników w niespodziewanych mailach, jeśli nie wiesz co może w nich być.
- Nie klikaj w linki i nie pobieraj żadnych aplikacji, jeśli nie znasz nadawcy wiadomości.
- Dokładnie czytaj powiadomienia o transakcjach, w tym SMS-y – jeśli coś się nie zgadza, nie zatwierdzaj operacji.
- Jeżeli dzwoni do Ciebie przedstawiciel banku, ale nie masz pewności, że nim jest – zerwij połączenie. Potem samodzielnie zadzwoń na naszą infolinię.
- Nie przekazuj kodu BLIK nikomu, nawet znajomemu.
- Kupujesz w nowym sklepie? Poszukaj opinii na jego temat (z różnych źródeł) i sprawdź czy adres sklepu na pasku przeglądarki jest zgodny z nazwą sklepu.
- Nie podawaj PIN-u do karty podczas zakupów w internecie. Do potwierdzenia transakcji kartą w internecie nigdy nie jest wymagane podanie PIN.
- Jeśli płacisz kartą płatniczą w sklepie internetowym, który obsługuje 3D Secure, wymagane może być dodatkowe potwierdzenie transakcji. Takie zakupy potwierdzisz na dwa sposoby: w aplikacji mobilnej SGB Mobile lub przez udzielenie odpowiedzi na pytanie weryfikacyjne oraz podanie hasła 3D Secure (jednorazowego kodu SMS), które otrzymasz na numer telefonu komórkowego podany przez Ciebie do kontaktu w Banku.
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.